Cum se face?!

Cum se pregătește lemnul pentru pictat?

Lemnul trebuie sa fie bine uscat, de esență de tei sau cireș sau orice altă esență care nu e moale (gen brad), nu e noduroasă și nu produce rășină (gen prun). Pe spate trebuie să fie întărit cu pene de lemn dintr-0 esență mai tare, pentru a preveni îndoirea blatului în decursul timpului. Se recomandă să scrijeliți fața și lateralele lemnului pentru o mai bună aderență a pânzei.

Avem 2 etape de parcurs: Maruflarea şi Grunduirea.

Maruflarea

Maruflarea este procedeul prin care se lipește o bucată de pânza pe fața blatului, pânză care va fi grunduită si pregătită pentru a primi pictura.

Aveți nevoie de:

o cantitate de clei de oase (sau iepure, pește),

apă,

doua vase pentru tehnica bain-marie,

o sursă de foc,

pânză potrivită dimensiunii lemnului (tifon sau „pânză de coș de pernă”),

penson lat (aprox. 2-3 degete lățime la un blat A4).

Cleiul se pune la înmuiat în apă cu câteva ore înainte, în concentrație de 10-12%. Concentrația o obțineți  din 100-120 grame de clei, peste care se adaugă apă până la masa totală de 1 kg/l. Dar în funcție de calitatea cleiului, concentrația poate fi mai mică sau mai mare.

După ce cleiul s-a dizolvat în apă, este încălzit prin tehnica bain-marie. Se obține o zeamă de clei, care se aplică pe fața și cele 4 laterale ale lemnului. Se vor da 2-3 „mâini” de zeamă de clei, de fiecare dată încălzite, la interval de 3-4 ore.  Aceasta se face pentru ca lemnul să își „tragă” cât clei are nevoie si să nu mai absoarbă din cleiul cu care se va lipi pânza.

O „mână” trebuie să fie bine uscată înainte de a fi aplicată următoarea. Dacă vi se pare ca „mâna” s-a uscat, dar la atingere blatul nu este cald, la temperatura camerei, înseamnă că nu este bine uscat. Când o „mână” nu este repede absorbită de lemn, înseamnă că acesta și-a luat destul clei și este timpul ca la  următoarea mână să aplicați pânza.

Înainte de a lipi pânza, mai dați o „mână” de zeamă de clei cald pe fața și cele 4 laterale, dar nu mai așteptați să se usuce. Pânza trebuie îmbibată în zeama de clei cald și apoi aplicată pe lemn fără a o stoarce. Să o întindeți bine, dar să nu o tensionați ca pânza pe șasiu. Cu pensonul mai aplicați zeamă de clei pentru a o lipi și îndepărtați eventualele bule cu aer ce se mai formează. Insistați asupra muchiilor. Lăsați la uscat aproximativ 12 ore.

Dacă după uscarea pânzei observați zone unde aceasta este mai „deschisă”  la culoare, ciocăniți locul/locurile cu vârful unui creion. În caz că sună a gol, înseamnă că acolo nu a fost suficient clei și pânza nu s-a lipit. Trebuie să injectați în acele locuri zeamă de clei caldă și să așteptați iar să se usuce.

Țineți minte: zeama de clei se aplică numai caldă. Încălzirea excesivă duce la pierderea calităților de adeziv ale cleiului.

Următorul pas este Grunduirea.

După ce s-a constatat că pânza este bine lipită se trece la această etapă. Aveți nevoie de:

aprox. 1 litru zeamă de clei in concentrație 10%;

aprox. 1 kg de praf de cretă;

cutter;

penson lat;

vasele pentru bain-marie;

recipient de plastic;

dop de plută de la şampanie, tăiat drept cu cutter-ul

Cu cutter-ul îndepărtați surplusul de pânză de la colțuri.

Se încălzește zeama de clei până si se toarnă aprox. 100 ml în recipientul de plastic. Peste zeamă se toarna praf de cretă și 1-2 picături de ulei de in. Se recomandă ca primele straturi să fie mai subțiri, de consistența laptelui, adică să adăugați o cantitate mică de praf de cretă, pentru a acoperi mai bine porii pânzei. Compoziția se ține pe toată durata utilizării în bain-marie, la foc mic.

Se amestecă cu un băț, deoarece pensonul face bule de aer (care vă vor crea probleme începând cu al 2-lea strat). Aplicați grundul cu pensonul, insistând în primul rând la pătrunderea grundului în porii pânzei. Unde pensonul este neputincios folosiți degetele.

Lăsați să se usuce aprox. o oră. Dacă grundul: s-a albit peste tot pe suprafața și lateralele blatului,

nu sunt pete ca de umed

și la atingere e rece,

aplicați stratul următor. Acesta trebuie sa fie aplicat tot cald, dar perpendicular pe anteriorul.

Începând cu al 3-lea strat puteți pune mai mult praf de cretă pt a îngroșa compoziția până aproape de  consistența smântânii. La fiecare compoziție adăugați o picătură de ulei de in.

Ultimul strat îl puteți aplica mai abundent pentru a-l nivela cu o cartelă telefonică.

Teoretic, fiecare strat trebuie sa fie dat cu compoziție proaspătă; practic…

După uscarea definitivă şlefuiţi cu şmirghel fin, din aproape in aproape. În unele zone puteţi nivela cu un dop de plută pe care să îl înmuiaţi constant în apă, efectuînd mişcări circulare. La final, pentru un aspect cât mai fin puteţi şlefui cu şmirghel auto de granulaţie 800 sau 1000.

Cum se aplică foiţa de aur?

Aveţi nevoie de:

foiţa de aur autocolantă (cu transfer);

mixtion de 3 sau 12 ore;

penson moale (de la nr 6 în sus);

un pix cu pasta terminată.

un penson lat si scurt;

şerlac diluat în alcool tehnic;

penson lat (pentru aplicarea şerlacului);

şmirghel auto de 1000 sau 1200

Diluaţi şerlacul in alcool tehnic în proporţii aproximative de 1parte şerlac la 4-5 de alcool. Lăsaţi-le la macerat intr-un recipient închis aproximativ 30 minute, după care poate fi folosit.

Faceţi desenul pe care vi l-aţi propus. Nu ezitaţi să folosiţi xeroxul şi indigoul.  Apoi incizaţi cu un pix care nu mai scrie conturul personajului şi orice parte a desenului care tangenţiază cu foiţa; nici prea tare ca să nu rămână brazde, dar nici prea uşor, pentru a se putea intui desenul după aplicarea foiţei.

Daţi 2-3 straturi de şerlac dizolvat pe zonele unde urmează a fi aplicată foiţa. Fiecare strat se usucă in aproximativ 5 minute. Acest procedeu are rolul de a izola grundul  si de a preveni apariţia de lacune de mixtion prin absorbţia lui de către grund. După uscarea ultimului strat şlefuiţi uşor cu şmirghelul auto 1000 sau 1200. Astfel veţi îndepărta dârele de şerlac, mici fragmente de şerlac  ca un praf care nu se macerează în veci si eventuale scame. Dacă aţi face această şlefuire cu o piatră de agat (cum făceau cei vechi), s-ar numi sclivisire. Dacă nu aveţi nici piatră de agat (cam scumpă ce-i drept) şi nici şmirghel auto (că nu era în cartier :)) folosiţi o lingură de inox  din dotarea propriei bucătării.

Pentru lipirea foiţei se foloseşte mixtion cu aplicare/uscare la 3 ore sau 12 ore. Puteţi aplica mixtionul cu un penson lat sau cu degetul. Trebuie aplicat bine, fără a lăsa urme apoi se lasă blatul la uscat într-un loc ferit sau într-o cutie. Este preferabil să intraţi cu mixtionul peste desen decât să lăsaţi o brazdă de mixtion pe lângă sau un gol.

La finalul timpului de uscare verificaţi starea mixtionului într-o zonă puţin vizibilă: dacă degetul se lipeşte înseamnă că nu e gata; dacă nu se lipeşte iar la plimbarea degetului pe suprafaţă scârţie ca pe una degresată puteţi trece la lipirea foiţei.

Se foloseşte foiţă de aur cu transfer/autocolantă. Verificaţi dacă numărul de foiţe de care dispuneţi în pachet vă este suficient pentru a acoperi suprafaţa. Culoarea lor diferă de la un lot la altul.

Luaţi foiţa din pachet ţinând hârtiuţa şi fără să atingeţi foiţa. Eu încep aplicarea ei pe partea de stânga sus a icoanei, dar nu este o regulă. Bineînţeles foiţa va fi în jos. Potriviţi foiţa dar fără să atingă mixtionul; hârtiuţa este uşor transparentă şi permite să vedeţi desenul. Ţineţi hârtiuţa uşor înclinată spre blat şi cu un deget apăsaţi uşor peste, într-un punct, pt a-i face prima lipitură. Ţineţi degetul apăsat în continuare, fix, şi eliberaţi hârtiuţa pt a se aşeza pe mixtion. Cu un penson moale tasaţi peste hârtiuţă pt ca foiţa să se lipească. Ridicaţi hârtiuţa şi va rămâne foiţa lipită pe blat, având un aspect ”buburuzat” ca în pachet. Cu acelaşi penson moale ”mângâiaţi” uşor foiţa, care astfel se va lipi definitiv şi va căpăta o suprafaţa fină.

Următoarea foiţă o suprapuneţi 2-3 mm peste anterioara şi repetaţi procedeul. Dacă se desprind resturi îndepărtaţi-le de pe blat înainte de a o pune pe următoarea. Insistaţi uşor cu pensonul moale la imbinarea foiţelor.

După ce aţi terminat de pus foiţa, faceţi discul (găsiţi tehnica mai jos, la comentarii) şi apoi izolaţi foiţa cu un strat slab de şerlac dizolvat.

Va urma

56 de răspunsuri la “Cum se face?!”

Pe un site am găsit serlac standard si serlac decerat si decolorat. Pe care il recomandați? Si va rog, spuneti-mi si cum se folosește. Pe site nu descriu produsul. De asemenea, pe același site am găsit si pigmenți la prețuri bune. Aceștia pentru fresca sunt potriviți si pentru icoane (blat cumpărat grunduit).
Va mulțumesc!

Eu folosesc pigmenti de la Dolci Colori si Maimeri. Pe site-uri sunt incadrati la materiale de restaurare. Dar eu cumpar de la un magazin din Iasi, deoarece le vad mai bine nuanta. Daca esti la inceput iti pot posta o listă a pigmentilor pe care ii folosesc eu.

Da, la început. Dacă pot spune, in punctul 0 (zero). Cu riscul de a vă plictisi, vă rog, lămuriți-ma. După schiță si aureolă, se dau 3 straturi de serlac doar în spațiile care se vor auri. Dacă dau ca si cum as da un fond, sigur voi depăși… Dacă le șlefuiesc cu șmirghel, acesta nu va lăsa urme inestetice? Blatul pentru icoană are suprafața netedă, mată, perfectă.
Aureola este alt punct critic.. Linia va fi roșie. O trasez după aurire sau înainte? Cum o trasez?? Sau mai bine zis cu ce? Am făcut mai multe exerciții de imaginație ( ca sa nu stric 20 de blaturi) si in toate…eșec.

Da, dati 3 -5 straturi de serlac in zonele in care urmeaza sa aplicati foita. Smirgheluind cu granulatie 1000-1200 nu raman zgaraieturi.
Aureola cu culoare rosie se traseaza dupa aplicarea foitei de aur si dupa izolarea foitei cu serlacul decerat. Pentru aceasta folositi un instrument pentru trasarea liniilor de tus, care se gasesc in trusele de compas de genul acesta:
Tragatorhttps://www.colorit.ro/set-compas-rotring-centro-7-piese.html#t1

Buna ziua! Va rog, postati o lista cu pigmentii pe care ii folositi. Si am cateva intrebari (iertare!): spuneti-mi, va rog, pigmentii de pe site-ul foitadeaur.ro, sunt potriviti pentru pictarea icoanelor? Este absolut necesar sa aplic serlac peste foita de aur? (aur, nu schlag metal!) Cum prepar solutia pentru serlac (standard, decerat)? Si inca o chestiune: blaturile de icoane din mdf grunduite, de la Lucas, sunt bune sau mai trebuie aplicat ceva inante de culoare?
Va multumesc!

Serlacul se da cu pensonul lat ca si cum ai vrea sa dai un fond. Avand la baza un alcool si o rasina, trebuie sa il intinzi repejor. Daca vrei poti slefui usor si dupa fiecare strat de serlac.

Bună ziua

Nu sunt mulțumită de rezultate. E nevoie de experiență (=blaturi/picturi/timp stricate/pierdute)…
De curând am aflat ca trebuia sa aplic un strat de serlac verni înainte de pictura, pe toată suprafața blatului. Poate de aceea culoarea nu s-a așezat uniform, parca o “înghițea” blatul…
Ce părere aveți? Exista atâtea tipuri de serlac: standard, decerat, decolorat..? Pe care să-l aplic pentru restul suprafeței? Pentru aureola mi-ați spus deja, cu serlac standard, pentru izolarea foitei cu serlac decerat. Diluantul alcoolic Ferrario este potrivit pentru prepararea serlacului?
De asemenea. Ați putea să-mi dați o rețetă buna pentru emulsie, in condițiile in care lucrez cu blat cumpărat tratat si cu pigmenți care se folosesc si la pictura murala, bisericească ( apropo, exista posibilitatea ca acești pigmenți sa fie vechi? Habar nu am daca au valabilitate.. I-am primit de la pictor bisericesc, înainte de a începe ucenicia) si o “rețetă”pentru proplasma. Ce îmi iese mie e cam verzuie..
Va mulțumesc!

Dau cu serlac si înainte de mixtion, si după aplicarea foiței???!!! Este foiță de aur.
Ce părere aveți despre site-ul foitadeaur.ro? Este in regula pentru procurarea pigmenților?

Eu dau cu serlac standard inainte de mixtion. Cam 3 straturi (in functie de concentratia lui). Dupa aproximativ 30 min de la ultimul strat slefuiesc cu smirghel 1000 sau 1200. Dupa alte 30-60 minute aplic mixtionul.
Peste foita dau cu serlac decerat. Pe cel decolorat nu l-am incercat.
De pe site-ul respectiv cumparam foita; o colega a cumparat 2 nuante de rosu si a spus ca sunt bune pt icoane.

Bună ziu

Va rog, spuneti-mi daca pentru aplicarea foitei de aur ( 22 kt) pe aureolă, mai este nevoie de stratul de shellac, dacă blatul l-am cumpărat pregătit (grunduit). De la firma Lucas. Iar dacă da, de unde pot cumpăra un shellac transparent si ieftin. Sau cum ar trebui sa fie pentru un rezultat bun?
Va mulțumesc anticipat. Doamne Ajută!

Da, este absolut necesar. Blatul grunduit de la Lucas mai trebuie șlefuit nitel cu smirghel fin de 800. Poti folosi serlac cum am descris eu.
Peste foita, cam la 12 de ore de la aplicare, dai cu serlac decerat (este aproape incolor).

Buna ziua.Domnul să vă binecuvânteze.Am procurat Mixtion a dorer lefrank ( 3 hours)/ Charbonnel ,am pregătit lemnul și l am grunduit exact după expilcatia d voastră cu clei de iepure…etc.Întrebarea este pot sa lipesc direct aurul cu Mixtion adică să sar peste etapa cu serlacul dizolvat in alcool? Serlacul procurat de mine (gomolaka) se prezintă sub fulgi .cu ce cântăresc sa pun o parte de serlac la 4/5 de alcool? Mulțumesc .


https://polldaddy.com/js/rating/rating.js

Felicitări pentru ceea ce ați postat aici!
As dori si eu sa stiu, este indicata piatra de agat la aplicarea foitei lipita cu mixtion? Nu folosesc foita de aur ci Schlagmetal… Multumesc mult!

Nu poti sclivisi cu piatra de agat foita de aur/ schlagmetal lipita cu mixtion. Cel mult poti sclivisi serlacul aplicat peste grund, ca sa indepartezi unele dare de penson si sa ii faci luciu inaintea mixtionului. Agata o folosim la foita aplicata cu bolus.

Buna! Nu am incercat si nici nu am auzit de varianta aceasta. Dezavantajul aracetului pt lemn este ca nu are elasticitate, asa cum are cleiul. Incercati posibila reteta pe un lemn nepretentios si vedeti ce iese. Apoi spuneti-ne si noua!

Buna ziua,
Am citit cu foarte mare atentie ceea ce ati scris si cu privire la aurirea cu mixtion am o intrebare …
Am pus pe grund strat de izolare, apoi am aplicat mixtion de 12 ore (Charbonnel), cu degetul, si a iesit uniform. Singura problema este ca in timp ce se usca au aparut puncte in relief, problabil mici bule de aer fiindca daca era praf existau si cand mixtionul era lichid. Bineinteles ca strica aspectul fiindca apar ca urmele de praf si se regasesc automat si dupa aplicarea foitei de aur.

Unde gresesc ?

Buna ziua si imi cer scuze ca intarzii cu raspunsul.
Trebuie sa fiti atent la spatiul in care aplicati mixtionul si unde lasati icoana in cele 12 ore.
Eu aplic mixtionul intr-o camera mica si fara covoare pe jos, doar gresie, cu geamul inchis.
Inainte de a duce blatul in camera respectiva folosesc o pufaitoare cu apa. Cu aceasta pufai pe jos, in aer si pe masuta de lucru pentru a opri din miscare praful omniprezent.
Cam la 2-3 minute duc blatul acolo si ma pregatesc sa aplic mixtionul. Dar slefuirea serlacului/ sclivisirea este deja facuta in alta camera si praful rezultat pe blat este deja indepartat.
Aplic mixtionul cu miscari cat mai retinute. Dupa ce am terminat am 2 variante: fie las blatul acolo daca stiu ca nu mai am treaba in camera, fie il pun intr-un sertar sau intr-o debara unde la fel am sters praful dinainte sau macar am pufait.
Daca asezat blatul sub o cutie trebuie avut in vedere ca un carton imbatranit lasa sa ii cada mici particule de celuloza. Asta o puteti rezolva lipind scoci (nu stiu cum se scrie) (banda de lipit) pe tot interiorul cutiei (o capitonati).
Mai tineti cont ca pe gura recipientului de mixtion pot fi urme de mixtion uscat, urme care se rup si se desprind cand deschideti sticluta sau cand atingeti cu degetul marginea sticlutei. Si in acest caz puteti folosi un penson cu care sa „pescuiti” in sticluta cate o cantitate de mixtion pe care o lasati pe blat si apoi sa intingeti cu degetul.
In mod sigur nu sunt bule de aer.
Mai pot fi particole de praf care se aseaza pe mixtion la cateva ore dupa aplicare, dar care se desprind cand finisati foita cu pensonul.
Daca nu aveti un sertar sau o cutie in care sa lasati blatul in cele 12 ore, n-ar strica sa puneti im aplicare o pastila anti-tantari cu aproximativ o ora inaintea aplicarii mixtionului si sa o lasati in functie pana la final; nu veti dori sa va treziti cu un tantar prins in mixtion dupa ce s-a tarait 2-3 cm. Valabil si pt vernisare.
Sper ca am atins toate cauzele posibile.
Succes si nu va descurajati. Incet, incet prindeti toate trucurile.

Va multumesc pentru sfaturile utile pe care mi le-ati dat !
Am vazut ca totul tine de gasirea unei modallitati de a elimina praful. M-am gandit a un soi de cutie, deoarece conditiile de bloc ma cam impiedica sa am o camaruta special pentru aceasta si sa nu mai fie si umblata.
Doamne ajuta in tot ceea ce faceti !

Tot Charbonnel de 12 ore folosesc si eu, dar aplic foita la aproximativ 24 de ore. Cand verificati cu degetul dupa cele 12 ore nu trebuie sa fie foarte lipicios; daca e asa mai lasati-l. Unii colegi au putut aplica foita si la 48 de ore, e adevarat mai in primavara cand nu era atat de cald si uscat afara, cu rezultate foarte bune. Daca lipiti foita la 12 ore, incercati sa faceti si discul la aureola; in caz ca discul se inegreste sa stiti ca ati aplicat foita prea devreme si in unele locuri pot apare zbarcituri.

Va multumesc pentru toate sfaturile utile pe care mi le-ati dat !
Am inteles, totul tine de lipsa prafului si gasirea unui loc in care acesta sa fie cat mai putin…
M-am gandit la un soi de cutie. Ideal ar fi o camaruta in care sa nu se mai umble pe acolo, dar avand in vedere conditiile de bloc…
De abia astept sa fac urmatoarea icoana si pana atunci sa gasesc o metoda convenabila pentru eliminarea prafului.
Doamne ajuta in tot ceea ce faceti !

Buna ziua
ati spus ca se foloseste si ulei de in…
Ce fel? ca este ulei de in normal, ulei de in fiert si ulei de in sicativat
Multumesc tare mult

Buna, Alexandra!
In „Erminia picturii bizantine”, Dionisie de Furna spune de „putin ulei de in” si „sapun moale” in ultimul strat de grund. De care…alege tu.
Iti recomand sa procuri „Pictura in ulei” a lui Liviu Lazarescu. Foarte explicativa! El spune despre efectele pe termen lung ale diferitelor grunduri sau ale compusilor acestora. Recomanda uleiul fiert sau cel sicativat intrucat poti folosi grundul destul de repede.
Succes!

Din cate am vazut eu, mixtionul prinde pe orice, chiar si pe sticla, doar sa fie degresat si uscat.
Incearca mixtionul de 15 min sau cel de 3 ore si vezi care se potriveste mai bine in context.
Si mai ales, spune-ne si noua ce a iesit!
Succes!

Buna ziua . Mixtion ( golf doze ) 3 hours Charbonnel ,am procurat și lemnul pt pictat și l am grunduit exact după cele scrise de d voastră …..clei de iepure …etc Întrebarea este pot lipi direct aurul fara sa aplic serlacul in alcool tehnic și câte ore va trebui sa aștept să se usuce Mixtionul ….?! Eventual să sar peste aceasta etapa ….oare s ar lipii foita de aur ?; Multumesc.

Buna seara! Puteti lipi cu mixtion direct pe grund, insa exista riscul ca mixtionul sa fie absorbit de grund pe alocuri; astfel vor aparea pete mate pe suprafata foitei si chiar locuri unde foita nu se va lipi.
Ca sa va fie usor cu serlacul, pe un borcan de 400g faceti 5 gradatii pt 5 parti egale: pana la prima sau a doua gradatie (depinde cat de concentrat vreti sa fie) umpleti cu serlac fulgi si pana la a cincia adaugati alcool tehnic.
Din experienta mea, la mixtionul de 3 ore asteptati de fapt cam 6-8 ore. Totusi dupa 4 ore verificati cu degetul pe suprafata mixtionului. Daca aproape nu mai prinde degetul e bun de lipit foita.
De exemplu, cand lipiti foita prea devreme veti observa ca se lipeste si hartiuta suport sau chiar lasa urme; intr-o situatie dintr-asta e bine sa continuati pentru ca daca va opriti, foita deja pusa va avea un aspect mai mat decat cele puse mai tarziu, la timpul potrivit.
Succes!

Doamne ajuta! am o intrebare vreau sa pun 2 straturi de foita de aur pe icoana. Cum trebuie sa procedez? trebuie sa astept ceva timp dupa primul strat? trebuie sa mai pun serlac? Multumesc!

Buna!
Tehnica auririi cu 2 straturi de foita face parte din Tehnica auririi cu bolus. Stiu despre ea teoretic, am vazut lucrandu-se, dar nu am lucrat cu bolus. In aceasta tehnica se pune foita peste bolus, nu peste mixtion, iar al doi-lea strat de foita se lipeste cu alcool amestecat cu clei, peste primul strat.
Mai multe detalii nu cunosc, imi pare rau!

Eu am observat ca atunci cind pui mixion pe stratul de aur, pentru a putea aplica al 2lea strat, se intampla urmatoarea problema : apar pete pe a doua foaie de aur, cu urmele de mixion. Iata de ce, lucrez acum cu un strat foarte subtire de mixion pentru stratul 2 de aur. Astfel, nu mai apar pete sau urme pe aur.

nu inteleg cum e tehnica asta cu 2 straturi de aur lipite cu mixtion…care e diferenta fata de un singur strat? Cand aplici primul strat de foita risti sa prinzi unele impuritati (praf, scame) pe mixtion. Banuiesc ca o data cu al 2-lea strat vom avea acelasi risc, peste impuritatile din primul strat. E inevitabil.
Pentru tehnica auririi cu bolus cautati pe Youtube sau pe Pinteres…vedeti link-ul de la „Legaturi”.

Am urmat pasii descrisi pentru a face blaturi pe lemn de cires, tei si chiar brad (chiar daca nu e indicat, e foarte bine uscat si vreau sa vad ce iese). Intrebarea mea este: de ce crapa stratul de creta ? Cel mai tare crapa in cazul lemnului de cires, mai putin la tei si aproape de loc la brad. Ce am omis ? Sau care e secretul ca sa nu crape stratul de creta ? Multumesc !

Eu vad mai multe cauze posibile:
-fie un strat de grund nu e bine uscat; astfel cand vii cu urmatorul, dupa uscare, iti vor apare crapaturile. Primele straturi se usuca mai repede, dar incepand cu straturile 4-5, trebuie sa acorzi mai mult timp de uscare. De asemenea trebuie sa tii cont si de anotimp sau umiditatea din camera unde grunduiesti.
-fie dai straturile de grund prea groase si …patesti ce patesti. Daca pasta de clei cu praf de creta ti se pare groasa, mai lungeste-o cu zeama de clei. Mai bine dai mai multe maini „subtiri” decat cateva „groase”.
-fie insisti pe anumite portiuni cu pensonul incarcat cu compozitie/ pasta si astfel inmoi stratul anterior si ajungi in prima cauza posibila. Trebuie sa te misti repede si sa incerci pe cat posibil sa nu revii pe unde ai dat pasta in urma cu jumate-un minut. Darele de penson trebuie culcate imediat sau lasate pentru stratul urmator.
-fie cleiul tau e foarte bun, astfel ca la concentratia de 10% e prea puternic si trebuie sa il mai diluezi, sa faci zeama de clei de 9% sau 8%. Verifici asta privind in lumina ultimul strat de grund: daca e sticlos, stii ca e puternic. Sau apreciind cat de tare iti lipeste degetele: trebuie sa le lipeasca, dar la dezlipire trebuie sa exercite o rezistenta/ opunere medie.
Cat despre craparea grundului in functie de esente…banuiesc ca bradul nu e uscat suficient si mai are rezerve de apa in sine, astfel ca nu trage umezeala din grund, iar ciresul si teiul sufera de sete 🙂
Sper ca iti va fi de folos ce am scris aici, si daca mai ai intrebari sau intampini dificultati sa ma contactezi tot aici.

Multumesc mult pentru raspuns, m-a ajutat foarte mult. Cauza a fost, dupa cate se pare, faptul ca dadeam intr-adevar straturi prea groase si in plus insistam foarte mult pe fiecare portiune, astfel ca se inmuia si stratul precedent. Am urmat sfaturile si am dat straturi subtiri fara sa insist foarte mult. Deja am dat inca 3 straturi fara sa ma apara crapaturile. Multumesc inca o data. Pana nu te chinuiesti singur si nu primesti un sfat nu reusesti. Asa se invata.

Acum mai am o problema. Folosesc o pensula obisnuita si imi lasa urme. Suprafata nu este neteda cum as dori. Spuneai la un moment dat ca urmele trebuie „culcate”. Ce inseamna asta si cum se face ? Este un anumit tip de pensula care se foloseste ? Am incercat cu un card bancar sa netezesc dar nu prea sunt multumit. Daca apas imi dezgoleste stratul precedent, daca nu apas nu netezeste. M-am gandit la pulverizare. Ar fi asta o solutie ?

Multumesc.

Pensula nu trebuie sa fie „speciala”. Cele folosite la varuirea suprafetelor mici cu var lavabil sunt foarte bune. Normal ca vor ramane dare de penson, fie si foarte mici.
Pentru straturile trase la cartela, sau mai bine un spaclu lat, se foloseste un grund subtire, care sa curga de pe penson, un pic mai gros ca laptele.
Iei pe penson, sau cu o lingura, pui intr-o portiune sa balteasca si de acolo il intinzi cu spaclul. Nu insista prea mult ca straturile anterioare iti vor trage umezeala si se invartoseaza. Apoi iar mai ei grund si pui in continuare si la fel, dai cu spaclul. E ca si cum ai grundui nu cu pensonul, ci cu spaclul.
La pulverizare nu am apelat ca se face risipa de material, iar vaporii aia ajung reci pe blat.
O ultima chestie poti face la final: slefuiesti si iei acele creste/ urme. Iei un dop de pluta, tai una din extreme ca sa fie cat mai plana. Acea suprafata plana o inmoi in apa; iti va acumula un strop de apa, pe care il stergi pe marginea vasului. Cu dopul asa putin umezit faci rotocoale mici pe blatul grunduit, mai ales unde ai denivelari mari. O sa iti traga apa, dar o sa nivelezi putin locul. Repeti procedeul alaturi sau unde mai ai nevoie.Incet incet o sa nivelezi foarte mult din suprafata si o sa iti vina mult mai usor la slefuit.
Iar la slefuit foloseste si o bucata mica de scandura (cat sa o poti tine in palma) pe care sa o infasori cu smirghel. vei avea mai multa forta la slefuit si nu iti omori degetele.
Doamne ajuta!

Doamne-ajuta! Am citit ca se poate lustrui serlacul cu piatra de agat inainte de aplicarea mixtionului, am incercat dar nu a iesit. S-a zgariat tot stratul de serlac si a trebuit sa repet operatiunea. Poti descrie mai amanuntit cum se face? Multumesc!

nu e bine să se folosească inidgoul pentru transpunerea desenului, deoarece acesta in timp va afecta icoana. De preferat este să se pună pigment (rosu inchis) pe spatele hartiei cu desenul si apoi să se traspună desenul.

In privinta unui singur lucru as dori sa va contrazic. Ati scris ca trebuie indepartat excesul de foitza INAINTE sa punem urm. foita. Nu e bine asa- resturi asa mici de foita pot zbura pe locurile cu mixtion, si rezulta niste mici… iregularitati. Excesul de foitza se indeparteaza abia la urma.

Cat despre slagmetal… ce ati scris aici in commenturi… inteleg ca nu il preferati. Ar trebui sa vina cu ceva inovatii pt o mai buna izolare, pt ca da, in timp se innegreste ici-colo, mai ales daca lucrarea sta in locuri cu umiditate ridicata. Insa argumentul meu pro este ca slagmetalul confera o importanta nota de sobrietate icoanei, are o nuanta care arata foarte bine cu o paleta mai restransa si mai … tomnatica de culori.

Aurul il folosesc la icoanele cu culori vii si la cele unde pun bolos. In rest slagmetal.

Acrilicul auriu n-are nici avantaj, din pct meu de vedere, incat sa fie folosit in loc de aur sau slagmetal… Insa este foarte fain pt a pune in evidentza zonele inalte intr-o lucrare in care pictura pare putin stinghera in prea multa suprafata aurita…sau poate evidentia si separa mai bine/mai frumos de aur o rama pictata dintr-o icoana facuta cu aur adevarat.

Bine… evident e chestie de gusturi aici.

Da, asa fac, incepand cu a 2-a foita indepartez cu grija surplusul si il dirijez cu pensonul spre margine; asta ma ajuta sa vad daca in unele locuri foita nu s-a lipit bine langa cealalta si astfel sa pot remedia pe loc situatia.
Slagmetalul nu il prefer pt ca se inverzeste, se inegreste, si ar trebui sa faci munca de restaurator, pt ca nimanui nu ii place ca la vreun an de la cumpararea icoanei sa ii apara pete inestetice pe fond.
Daca vrei o nota de sobrietate, foloseste serlacul pt a „intuneca” foita sau cauta foita de aur de tonalitate mai inchisa; restauratorii stiu unde se gaseste asa ceva.

Doamne ajuta! Minunat! Aureola se poate face si pe slagmetal. Ramane perfect. Se face cu un creion, cu guma, pus intr-un compas.

Doamne ajuta,Adrian..Marian e numele meu.Sunt din Galati.Vreau sa-ti cer niste sfaturi in legatura cu foita de schlagmetal,pt ca nu reusesc sa o aplic corect.Intrebarea principala ar fi:Scivisirea foitei si indepartarea surplusurilor de foita se face dupa cateva ore de la aplicarea foitei,sau imediat,pt ca am observat ca daca elimin surplusurile imediat dupa ce am aplicat si sclivisit foita,se vad granitele dintre foite,pe alocuri se vede si mixtionul.Apoi vroiam sa te mai intreb cu ce sclivisesti foita?Pensulele acelea late sunt destul de scumpe.Eu incerc cu o hartie A4,asezata deasupra ei si prin miscari de presare si de dute-vino pe hartie intind si foita(apoi o intind mai bine de atat cu dischete demachiante) dar nu cred ca e varianta cea mai buna.Imi poti da alte sfaturi?Multumesc frumos!O zi placuta iti doresc

Buna Marian! Schlagmetal…:((
Prima oara, trebuie sa respecti timpul de aplicare, cum am scris referitor la foita de aur.
Pentru sclivisire eu folosesc un penson Milan din seria 711 de nr 6 sau 8 (e un penson cu fir moale si sintetic).
La lipirea schlagmetalului procedam astfel:
*trage cu penseta o foita pe o coala de hartie A5;
*indreapt-o si aseaz-o cu ajutorul pensonului;
*dirijeaza foita spre marginea foii, cat sa o depaseasca aprox. 5 mm;
*tine coala de hartie peste icoana si fa lipitura cu ajutorul pensonului pe portiunea aceea in care foita depaseste foaia;
*treptat trage foaia si lipeste foita numai cu ajutorul pensonului;
*dupa ce ai scos hartia integral revino cu pensonul si lipeste-o definitiv.
Pentru o mai buna lipire intre foite fa asa: cand aplici foita care se suprapune, scliviseste-o cu pensonul (nu tare, sa nu o zgarii) inclusiv la imbinare. Apoi pune o hartie deasupra si „ciocaneste” imbinarea/granita cu varful degetului aratator.
Te mai sfatuiesc sa eviti taierea foitei cu foarfecul. De obicei cand e o suprafata mica, trebuie sa adaptezi foita de schlagmetal; in aceasta situatie rupe-o cu ajutorul pensetei si a pensonului. Imbinarea pe ruptura e mai buna decat pe taietura. Vei vedea, daca nu cumva deja ai descoperit asta.
In ultimul rand: RENUNTA la schlagmetal. Oricat de bine l-ai izola, peste ceva timp se va innegri. Foloseste in loc acrilic auriu (gen cel de la Maimeri) sau, si mai bine, foita de aur.

Am si eu o intrebare, daca se poate. Cum se face acea textura de disc la aureolele sfintilor? Acestea se pot face numai la foita de aur , sau si la slagmetal ?Multumesc anticipat!

buna.am inteles ca se face numai la foita de aur(am incercat),atasand la compas o guma …se poate improviza un asemenea tub cu guma in capat,dar am inteles ca se gasesc si gata facute…eu una nu am gasit.

Raspund pt bisoceanu şi iris: Nu am incercat sa fac disc la aureole pe când lucram cu şlagmetal; nici nu ştiam de aşa ceva.
Pentru foiţa de aur eu fac astfel: trasez aureola cu un vârf ascuţit. Înfăşor pe o sticlă de esenţă (de rom, vanilie) o bucată de catifea (poate fi şi catifea dintr-aia ieftină). O ţin strâns pt a nu o scăpa de pe sticlă şi apăs uşor, circular pe aureolă, de preferat dintr-o singură mişcare. O mişcare ca a acului de la vitezometru 🙂 dar în sens invers (pt dreptaci).
Aveţi grijă să nu depăşiţi aureola. Mai bine să repetaţi procedeul de 2-3 ori cu mişcări uşoare decât „o dată şi bine”.
Atenţionare: va scoate în evidenţă urmele de pensulaţie ale mixtionului, eventualele imperfecţiuni ale grundului sau ale aplicării foiţei.
Abia după acest procedeu izolez foiţa cu şerlac.

buna ziua.m-ar interesa daca se poate sa imi explicati atat cat puteti cum se pune foita de aur…nu am folosit niciodata…si multi mi-au zis ca se pune f greu.ce solutie se foloseste pt aderenta ei?multumesc

În ciuda faptului că se folosește un vocabular cam greu de înțeles, eu găsesc că este cea mai bună lucrare. Cu o voință de a explica fiecare lucru minor în parte. Este un ajutor valoros pentru începători in special

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.